Sunday, August 9, 2009

Change

Salam sumer.

Title hari niey aku amik from satu Japan Drama yang cukup merangsang kita untuk memimpin,CHANGE. Pada mulanya aku tengok first episode boring giler. sebab cerita tue agak slow. mulanya cerita niey menceritakan tentang seorang lelaki yang dikira layak untuk menjadi ahli politik kerana dier merupakan anak kepada bekas ahli politik jugak.macam maner pown setelah dipujuk, dier ambil keputusan untuk run for an election.
ramai orang tak setuju untuk memilih dier sebab dier mempunyai zero experience dalam dunia politik dan jugak anak kepada orang yang pernah menerima duit kerajaan secara tidak sah . but, lama kelamaan, vote dier semakin naik.faktornya adalah ader ahli politik yang sokong, keyakinan dier dan populariti..sebab dier ahli politik yang muda and handsome. hehehehehehe... anyway, dier berjaya menjadi ahli politik.
but, dalam masa yang sama, Prime Minister of Japan buat hal. ader scandal> sexual harassment. and,dengan itu PM tue resign sbg PM. so, mula lar pulak election untuk jawatan PM. ader tiga org yang run termasuk ahli politik yang masih baru lagi tue.dier sendiri pown tercengang biler ader orang encourage dier untuk running for the election. dier pown pegi and malangnya kantoi ketika sesi debat tapi sesi debat yang ketiga dier bersuara jugak and mendapat sokongan orang ramai.... macam maner pown, dier berjaya memenangi hati rakyat dengan menaburkan janji yang membuatkan semua orang yakin pada dier. so, dier berjaya mendapatkan jawatan PM. dier sendiri pown tak sangka dengan jawatan tue.
almost dua bulan dier memegang jawatan PM, baru dier tahu orang yang encourage dier untuk masok ke bidang politik tue adalah orang yang betray dier dari dulu lagi, orang tue sebenarnya nak berebut gelaran PM dalam diam. dier hanya nak buatkan PM baru niey sebagai puppet. but, even PM baru niey takder experience langsung dalam politik,, masih ader orang yang tolong dier untuk handle masalah niey. so, orang yang encourage dier tue dipecat.. but, dendam pulak naik. dendam tue membuatkan PM decide nak resign. tujuannya adalah untuk take reponsibility ke atas ahli parlimen yang bekerja dibawahnya. ahli-ahli parlimen tersebut sebenarnya turut menerima duit kerajaan secara tidak sah padal 18 tahun yang lepas. ending dier sedih sebab PM resign.. dier menangis. but, akhirnya PM tue ambik keputusan untuk run for another election. it's mean, dier nak bina semuanya dari dasar balik.
p/s: member aku cakap cerita niey boring and aku setuju sebab time tue pown aku sangkot dekat first episode. but, aku kuatkan semangat tengok lagi. aku jamin, korang takkan menyesal tengok drama niey. aku jamin, after korang tengok, mesti satu perasaan muncul dalam hati korang.. shinjitekudasai!! tapi bagi pendapat aku, cerita akan jadi tak boring kalau orang yang menontonnya ialah orang yang ader ciri-ciri untuk memimpin or suka politik.
and aku pulak bukan seorang yang fanatik padal politik. sebab setiap kali ader news tentang politik, I'm not going to take it seriously macam ayah-ayah korang. haha... but, aku seorang yang suka memimpin, thats why aku suka cerita niey..
5 Star from me!!!!
*****
:D
Sekian...
Watch 'CHANGE'online>>>

0 idealistic:

 
Blog Template by Delicious Design Studio